Monday, 9 December 2013

Teater Bangsawan



1.1.SEPINTAS LALU TENTANG BANGSAWAN

Bangsawan dikatakan hasil akulturasi daripada India yang datang ke Tanah Melayu pada tahun 1870an. Menurut Rahmah Bujang, teater Bangsawan memperlihatkan kesempurnaan. Bangsawan mengutamakan persembahan sebuah cerita lengkap yang disampaikan dengan adunan muzik, tarian, lakonan, nyanyian, dan sokongan latar hias dalam bentuk tirai, set, prop, dan sebagainya. Persembahan Bangsawan dapat dirumuskan sebagai seni persembahan teater yang bernilai dramatik yang dipengaruhi beberapa faktor. Faktor dalaman merupakan elemen dalam persembahan seperti pemilihan jalan cerita, lakonan pemain, olahan pentas, dan iringan muzik orkestranya. Manakala, faktor luaran seperti komunikasi dan interaksi Antara pelakon dengan penonton. Teater Bangsawan mempunyai nilai estetika yang tertentu , yang dapat dapat menyampaikan satu kesan kenikmatan yang istimewa dan mengandungi nilai yang tertentu.

1.1.1.      Kronologi teater Bangsawan

i.                    Tahun 1870 – 1884
Pengenalan drama India ke Tanah Melayu setelah merosotnya kumpulan wayang berbahasa Hindi di Pulau Pinang. Hartawan daripada Pulau Pinang membentuk kumpulan wayang sendiri “Pushi Indera Bangsawan of Penang” iaitu Mohammad Pusi.
ii.                  Tahun 1885 – 1902
Bangsawan mula tumbuh di Tanah Melayu. Banyak kumpulan telah dibentuk membawa kepada era pertunjukan Bangsawan yang popular di Malaysia hingga ke Indonesia.
iii.                Tahun 1902 – 1935
Zaman kecemerlangan Bangsawan yang mana memperlihatkan pengaruh drama William Shakespeare. Perkataan ‘Opera’ diperkenalkan.
iv.                Tahun 1936 – 1945
Bangsawan mula mengalami kemerosotan kerana persaingan daripada industri perfileman. Perang Dunia Kedua dan zaman darurat juga turu menenggelamkan industri Bangsawan.
        Namun, Bangsawan terus hidup atas galakan daripada Kementerian Kebudayaan, Kesenian, dan Pelancongan.
\
1.1.2.      Elemen dalam teater Bangsawan.

a.       Watak
Watak adalah manusia atau orang yang memainkan peranan ( pelakon ) dan melaksanakan aksi plot. Bangsawan akan dimulai dengan pembukaan yang memperkenalkan watak – watak, membayangkan peristiwa dan memastikan waktu kejadian. Kejayaan watak dalam drama adalah apabila aksi sesuatu lakonan dapat menghidupkan peranan mereka di atas pentas serta meyakinkan penonton terhadap lontaran emosi dan aksi yang pelakon lakukan.
Selalunya dalam sesebuah teater terdapat satu watak utama, tetapi pada saya sesebuah teater mempunyai dua watak utama, iaitu watak protagonis (watak yang menyokong idea penulis) dan watak antagonis (watak yang menentang idea penulis). Pertentangan idea ini akan menimbulkan konflik dan pertentangan konflik inilah yang membentuk struktur konflik dramatik yang menarik. Watak di dalam Bangsawan juga dikenali sebagai stock-type character. Watak terbahagi kepada empat kategori utama iaitu watak wira atau wirawati, watak jahat, pelawak atau badut, dan watak sampingan atau pembantu seperti dayang dan hulubalang. Watak wira atau wirawati juga dipanggil seri panggung atau orang muda selaku watak utama.



b.      Adegan selingan atau extra turns
Lakonan yang berlangsung di atas pentas akan diselang selikan dengan acara sampingan di antara babak dan adegan. Selingan menjadikan teater Bangsawan lebih menarik dan unik. Selingan juga dapat memberi ruang kepada menonton untuk mencari keselesaan di samping watak pada babak seterusnya membuat persediaan, krew pentas menukar prop, kostum, tirai, dan sebagainya.
Taukeh panggung lazimnya yang akan mengambil alih pentas pada sesi selingan ini. Babak selingan boleh juga terdapat dalam bentuk nyanyian, tarian perlawanan silat dan keris dan lawak jenaka. Lagu nasib atau lagu tarik digayakan untuk sikuen suka dan duka juga digunakan sebagai selingan . Terdapat juga selingan yang menjadi sebahagian daripada cerita atau subplot.


c.       Cerita atau Repertoire
Cerita atau repertoire bertujuan untuk menyampaikan tema atau pemikiran sesuatu cerita atau peristiwa. Pemikiran yang tersembunyi hanya dapat ditafsir oleh pembaca atau penonton yang mahu berfikir atau memahami perlambangan yang digunakan atau unsur cerita yang disampaikan oleh penulis dinamakan sebagai sub-teks. Sesuatu drama mungkin mempunyai lebih daripada satu tema atau juga tema tersebut tidak boleh dirumuskan. Tema cerita yang agak serius boleh dimasukkan unsur lucu, farsa, atau melodrama.
Bangsawan mempunyai repertoire cerita yang khusus dengan mengutamakan kisah raja – raja zaman silam, Bangsawan atau pari – pari, sama ada dari dunia atau kayangan. Bangsawan juga meliputi cerita pengembaraan, dugaan, dan kesengsaraan yang dramatik. Selain itu, teater Bangsawan juga memasukkan unsur silat dan tarian sebagai aksi yang lazim. Cerita dalam Bangsawan mengandungi nilai – nilai yang boleh difahami dan diterima oleh penonton.
Persoalan yang dibentangkan tidak terlalu dipermudahkan dengan mengutamakan elemen Poetic Justice iaitu menekankan sebab dan akibat, ganjaran dan hukuman dalam cerita. Cerita Bangsawan bersifat riwayat yang panjang. Peristiwa dikembangkan hingga mencapai konflik dan klimaks atau kemuncaknya. Kemudiannya, diakhiri dengan penyelesaian pada konflik dan keseluruhan jalan cerita.


d.      Bahasa dan skrip
Dialog atau skrip yang dituturkan merangkumi  intonasi, imej, penekanan suara, artikulasi dan bentuk penuturan sama ada bahasa yang digunakan oleh sesuatu watak itu puitis, jenaka, percakapan harian , mahupun menggunakan loghat atau slanga daerah tertentu. Bangsawan secara tradisinya tidak menggunakan skrip. Pelakon Bangsawan menokok tambah secara spontan atau membaiki dialog sambil berlatih atau berlakon dengan berpandukan kepada satu ringkasan cerita. Kepanjangan Bangsawan pada sesebuah pertunjukan bergantung kepada sambutan penonton. Dialog impromptu boleh dibina secara ad lib.
            Bangsawan lazimnya menggunakan bahasa romantisme formal dan mengandungi idiom atau gaya bahasa berirama dengan gabungan dialog berpuisi atau bersahaja. Bahasa juga berasaskan dialog yang berbunga – bunga dan berkias. Bahasa juga sebagai medium bagi memperlihatkan perbezaan watak sama ada watak golongan diraja, rakyat, atau bukan manusia.


e.       Spektakular atau Kekaguman
Kekaguman  merangkumi aspek visual yang terdapat dalam drama itu selain daripada apa yang diserlahkan melalui dialog atau aksi atau arahan pentas yang ditulis. Spektakular dilaksanakan melalui set, perhiasan pentas dan latar, prop, pelakon, kostum, koreografi, pencahayaan, atau dalam perkatan Perancis disebut sebagai mise-en-scene. Mise-en-scene merujuk kepada keseluruhan interpretasi dan produksi teater dan bagaimana kesemua ini dilaksanakan di atas pentas untuk menghantar emosi, psikologi, dan aliran penonton. Kekaguman juga dapat menonjolkan kesan tasmat iaitu suatu kesan khas yang membolehkan keajaiban yang dicipta di atas pentas kelihatan benar – benar wujud. Spektakular dapat dibahagikan kepada beberapa bahagian seperti bunyi latar, pencahayaan, iringan muzik dan lagu, kostum dan aksesori, tatarias dan mekap, gubahan set dan prop, tirai, dan sebing.

·         Muzik
Muzik dapat dikesan bukan hanya melalui alat muzik, juga melalui rima bunyi, cara bunyi – bunyian diorkestrasikan untuk menjadikan bunyian drama itu dipaparkan menjadi jeritan, tangisan, hentakan, bunyi percakapan, dan bunyi hujan. Muzik juga digunakan sebagai isyarat kepada pelakon bagi aksi keluar atau masuk pentas, atau isyarat kepada penonton bagi kesan dramatik, misalnya watak jatuh pengsan, terperanjat, berduka mahupun bersedih.
     Muzik dalam Bangsawan diselaraskan mengikut jalan cerita sama ada muzik Melayu asli atau barat. alat – alat muzik juga dipengaruhi oleh jalan cerita, misalnya Melayu asli menggunakan seruling, kompang, dan gendang, manakala barat menggunakan klarinet, piano, dan saksofon.

·         Tirai dan sebing
Bangsawan menggunakan tiga hingga tujuh tirai atau lebih bagi menunjukkan latar tempat dan masa seperti tirai hutan, rumah, istana, gua, taman bunga, kampung dan jalan kampung, tirai agung dan tirai extra turns. Tirai amat penting bagi menunjukkan pertukaran antara babak atau adegan.

     Sebing atau side wing iaitu pemidang pipih pula diletakkan di bahagian tepi kiri dan kanan pentas. Kegunaan sebing sangat penting dalam Bangsawan sehinggakan menjadi simbol kepada teater Bangsawan.

·         Seni Gerak ( stylized )
Bangsawan mempunyai gaya lakon yang sesuai dengan pemilihan repertoire. Gaya keseluruhan persembahan Bangsawan sangat bergaya iaitu penggayaan gerak geri dan unsur pandangan yang hebta, umpamanya gerak geri suka dilebihkan sementara kostum dan set tirai serta set prop dilukis dengan indah.

1 comment:

  1. カジノ シークレット カジノ シークレット 온라인카지노 온라인카지노 ラッキーニッキー ラッキーニッキー 1xbet 1xbet leovegas leovegas クイーンカジノ クイーンカジノ 1xbet korean 1xbet korean 12bet 12bet 726

    ReplyDelete